CARA MEMOHON BANTUAN KHAS SARAWAKKU SAYANG - InfoMalaysiaKini

Breaking

Tuesday, 7 April 2020

CARA MEMOHON BANTUAN KHAS SARAWAKKU SAYANG



Bantuan khas Sarawakku Sayang yang telah diumumkan oleh Ketua Menteri Sarawak untuk golongan B40 di Sarawak akan disalurkan ke akaun masing-masing pada setiap 15 hari bulan bermula April hingga September 2020.


Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Jaul Samion berkata seramai 430,000 rakyat Sarawak akan menerima bantuan tunai bulanan sebanyak RM250 untuk enam bulan berasaskan permohonan yang telah dibuat.

SYARAT KELAYAKAN
  1. Warganegara Malaysia yang menetap di Sarawak
  2. Permohonan BSH 2020
  3. Had umur adalah 21 tahun dan ke atas termasuk kategori warga emas (60 tahun dan ke atas)
  4. Pendapatan Isi Rumah adalah RM4,000 dan ke bawah
  5. Pendapatan Bujang adalah RM2,000 dan ke bawah.


PERMOHONAN

Klik pautan berwarna biru untuk maklumat lanjut



  1. Penerima bantuan ini merupakan senarai mereka yang menerima Bantuan Sara Hidup (BSH) pada bulan Januari 2020 yang diluluskan LHDN. Boleh semak di sini: Semak BSH
  2. Bagi yang tidak menerima BSH. Boleh bertanya kepada nombor ini: 082-440127 (Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri)
  3. Bagi mereka yang tiada akaun bank (seramai 23,000 penerima), bantuan akan disalurkan melalui Pejabat Cawangan Perbendaharaan Negeri yang berdekatan rumah anda. (Lihat senarai di sini: Senarai pejabat)


Bayaran dibuat pada: Fasa pertama: 15 hingga 30 April 2020, Fasa kedua: 15 hingga 30 Ogos 2020

49 comments:

  1. Mcm mane nak dapatkan bantuan sarawaku sayan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya blum layak trima bsh 2020 bujang lagi

      Delete
    2. Tapi saya sudah daftar sebagai tungal tiada tnggungan

      Delete
    3. Macam mana kami yang tidak ada akuan bank untuk terima sarawakku sayang tu..dulu kata automatik akan dapat,tetapi check kat online lulus pun tidak..baru sekarang tahu Yang sarawakku sayang tu,kena memohon dulu..macam mana nak memohon kalau tarikh memohon itu dah tamat..

      Delete
  2. mcmna nk dptkn bantuan srwk ku syg sbb mak sy x layak bsh ..org srwk byk yg blm dpt gara2 xlayak bsh 2020

    ReplyDelete
  3. Mcm nk apply sarawak ku sayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. permohanan melalui BSH. kalau sdh ada senarai BSH x perlu daftar

      Delete
  4. Bila lagi nak masuk bantuan sayangku Sarawak ni.. Dah 18 haribln belum juga masuk...bpn Dh masuk bsh Dh masuk sayangku Sarawak 250 tak masuk masuk Ada masalah ke...kata setiap 15 haribln masuk ni Dh 18 haribln belum juga masuk masuk AKAUN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Info kata 15 hari bulan.. Sekarang dah 19 hari bulan xde pun masok akaun

      Delete
    2. Sama juga smpai sekarng belum masuk.bsh pertama lulus juga.

      Delete
  5. Mcm mana mau apply bantuan Sayang ku Sarawak tok ..bole beri link nya utk kamek ngisi form supaya kamek bole submit on line ka. Terima kasih.

    Yg benar Christina

    ReplyDelete
  6. selepas isi borang ia nak hendak gik mana???

    ReplyDelete
  7. Mcm mna nak memohon bantuan sarawak tu

    ReplyDelete
  8. Borang dah isi nak hantar mana...dh lah bkurung..cuba mcm bpn senang boleh isi online..

    ReplyDelete
  9. macam mana nak. dapat? sy punya msih status student padahal. dah Lama hbis belajar

    ReplyDelete
  10. kalo oku dapat terus bantuan kah atau perlu mohon?

    ReplyDelete
  11. Adakah pembayaran BKSS secara berperingkat atau di bayar sekaligus pada 15hb?

    ReplyDelete
  12. Bsh xmasuk, gagal krdt no akaun slh bagi. Dpt ke bkks ni masuk atau kena buat rayuan?

    ReplyDelete
  13. Macam mana nak memohon BKSS.. Saya nak memohon sekarang..

    ReplyDelete
  14. sya nk memohon.tapi mcm mna.nk mohon

    ReplyDelete
  15. macam ni mun nk bsh 2020 ny ya sikpat. sikpat juak kah ny dapat bantuan tok oh ?

    ReplyDelete
  16. dah masuk no ic mau chck bsh tu.. dia tnya poskod.. dh letak jawapan 98000 pun msh juga dia kata salah .ermn.. xfaham saya

    ReplyDelete
  17. Bsh fasa2 pun belum masuk apa lagi bantuan sayangku sarawak...

    ReplyDelete
  18. Saya pun belum dpt..ade sape2 dh dpt ke

    ReplyDelete
  19. Nie dah masok 28 hb masih blom ada masok sarawak punya bantuan nie.. Ermm..

    ReplyDelete
  20. Habuk pun tiada..bantuan air liur je kot

    ReplyDelete
  21. saya ad kol pihak LHDN bertnya mgnai BKSS ni smalam,mrka bgthu akuan dan nama tidak sama tapi saya heran kenapa yg lain bulan 1 2020 bsh mauk acc bni tp duit abg joe oky je masuk dlm acc diaorg , yg saya ni tpksa bt surat pgsahan sbb husb kja jauh tidak dpat balik . ada pcrahan tak kat sni ? siap mnta cop tuai rumah utk mgsahkan suami kja jauh dan sy sbgai waris . knpa plu ad prosedur mcm tu ? sdgkan dlm data bsh smua dah lengkap .

    ReplyDelete
  22. sudah 1 hb mei duit bantuan sayangju sarawak belum juga masuk akuan...kenapa???

    ReplyDelete
  23. dh 4hb duit sarawak ku sayang belum lagi masuk kenapa ya???

    ReplyDelete
  24. Skrg da Ada bkks khas utk bujang bwh 21 tahun ke atas...jika bujang bawah 21 tahun ke atas tdk layak menerima bsh 2020,adakah perlu memohon utk mendapatkan bkks 3.0 Ni??sbb sebelum Ni layak mendapat brim,cuma skrg bsh 2020 x layak sbb ketegori bujang yg umur 40 ke atas Dan oku 18 ke atas saja yg layak....boleh bg pencerahan Tak?ke Ada cara nak isi borang online utk bkks 3.0 khas bujang 21 ke atas Ni.

    ReplyDelete
  25. Mcm mana hendak minta bantuan bkks 3.0 utk bujang yang berpendpatan rm2000 kebawah,sama ada perlu isi borang online..??

    ReplyDelete
  26. Pada pandangan dan pemerhatian saya, banyak yang bertanya tentang bantuan BKSS golongan bujang (21>)ini. Kenapa banyak yang bertanya ? Sebab, maklumat pengumuman bantuan yang disampaikan (diucapkan) kepada (rakyat) tidak lengkap. Misalnya, saya sekarang tertanya tanya "Apa portal rasmi untuk mengisi bantuan BKSS untuk golongan bujang (21>) ini ? "."Bagaimana cara hendak memohon bantuan BKSS bagi golongan bujang (21>) ini? " ... Sudah cuba mencari di laman sesawang, yang keluar hanyalah ucapan berkaitan bantuan sahaja tetapi tiada memberi portal rasmi sesawang untuk golongan bantuan bujang (21>).

    ReplyDelete
  27. LOL...cakap golongan bujang 21 tahun ke atas sudah boleh terima BKSS. Syarat di atas pula berbunyi...

    1. Warganegara Malaysia yang menetap di Sarawak.
    2. *Permohonan BSH 2020.*
    3. Had umur adalah 21 tahun dan ke atas termasuk kategori warga emas (60 tahun dan ke atas)
    4. Pendapatan isi rumah adalah RM4000 dan ke bawah.
    5. *Pendapatan bujang adalah RM2000 dan ke bawah.*

    Berkenaan dengan syarat kelayakan no.2 dan no.5...Pertanyaan bagi no.2 "bagaimana dengan kami yang tidak layak menerima BSH 2020 (kerana syarat BSH umur bagi yang bujang adalah 40 tahun ke atas)"..No.5 "dan kami ini golongan 21 tahun ke atas yang pendapatan RM2000 dan ke bawah"...

    Syarat dalam BSH haritu bujang umur 40 tahun ke atas baru lulus Bantuan Sara Hidup...
    kami yang 21 tahun ke atas ni macamana nak dapat bantuan BKSS ni ? Doesn't make any sense at all lahhh......tiber bagitau yang dapat adalah org yang mohon BSH 2020 tapi umur 21 tahun ke atas. Hahhhh????????????...

    ReplyDelete
  28. Tolong bagi link online isi borang. Cari2 x pat jumpa.

    ReplyDelete
  29. dorang cakap kosong.. sampai sekarang habuk pun xda..

    ReplyDelete
  30. Bsh pertama dh dapat tapi bkss sampai sekarang tak masuk... Apa cita ni kerajaan sarawak. . Kalau tak layak terus terang je inbox ke sms... Tu nak ajar ke... Ni nak minta kita call sana call sini, pergi sana pergi sini.. Ingat waktu covid ni dapat jalan jalan ke..

    ReplyDelete
  31. Nak tanya, bagi yang permohonan baru utk bsh, perlu daftar ka utk mohon bantuan khas sarawakku? atau tidak perlu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.sarawak.gov.my/web/home/article_view/233/326/

      Try jak isik rayuan sitok

      Delete
  32. Knp bntuan saya tak msuk lgi mohon bln aril

    ReplyDelete
  33. Knp bntuan saya tak msuk lgi mohon bln aril

    ReplyDelete
  34. Semua bantuan dari Kerajaan tak ada terima pun, PM. Kata tak ada yang tercicir,

    ReplyDelete
  35. kmk xda jua duit bkss hari 21 hari dah pun belum ada padah ada bah x orang nugun na cakap ajak

    ReplyDelete